Nuo kvepalų pardavimo internetu pradėjusi Pigu.lt per dešimt metų išsivystė į didelę technologijų bendrovę, Baltijos šalių lyderę. Šis kelias nebuvo lygus, o esminė sėkmės sąlyga versle, kur viena minutė kainuoja 2 tūkst. eurų, yra IT sistemų patikimumas.

Kiekvienas verslas turi savo pradžią – nuo kelių taksi automobilių iki logistikos lyderių, nuo parduotuvės priemiestyje iki prekybos tinklo ar Europos lygio gamintojų. Tačiau kad ir koks būtų verslas, visus juos vienija drąsus sprendimas ir išskirtinė idėja.

„Mums pradedant veiklą, daugelis internetines parduotuves siejo su elektronika: kompiuteriais, telefonais ir panašia įranga. Mes pasiūlėme unikalų dalyką – internetu itin geromis kainomis pardavinėjome kvepalus. Tai padėjo ne tik keisti vartotojų požiūrį į internetinę prekybą, bet ir pritraukti klientų, kurie iki tol galbūt nė nesvarstė tokių prekių ieškoti internete“, – sako Pigu.lt vadovas Dainius Liulys.

Per dešimtmetį vartotojų poreikiai ir apsipirkimo įpročiai smarkiai pasikeitė. Be elektronikos prekių ir kosmetikos pirkėjai internete taip pat ieško interjero, vaikų prekių, žaislų, drabužių, net baldų. Sparčiai auga ir kasdienio vartojimo prekių paklausa.

„Tai viena iš priežasčių, kodėl gyventojų skaičiui mažėjant ir bendrai rinkai traukiantis, elektroninė prekyba auga. Pigu.lt iš esmės yra technologijų kompanija, kurioje technologijos turi lemiamą įtaką – mes vykdome prekybą internete 24 valandas per parą, 7 paras per savaitę. Todėl visi procesai turi veikti užtikrintai ir nuosekliai“, – sako D. Liulys.

Magija kitapus ekrano

Užėjęs į internetinę parduotuvę išsirinkti naujos skalbimo mašinos, fotelio ar indų rinkinio retas susimąsto apie tai, kas vyksta kitapus ekrano. Tačiau kaip ir daugelyje verslų, internetinėje prekyboje tikrasis darbas verda pirkėjams nematomuose užkulisiuose.

„Pigu“ grupės svetainėse visose Baltijos šalyse vienu metu įprastai lankosi per 10 tūkst. vartotojų, kurie ieško prekių, skaito jų aprašymus, atlieka palyginimus. Jie per minutę atlieka nuo 10 iki 25 tūkst. užklausų ir užsisako daugiau nei 1000 prekių.

„Prieš kelerius metus turėjome penkis serverius viename duomenų centre. Jau tuo metu jautėme, kad atėjo metas pokyčiams. Mums reikėjo rimtesnio sprendimo, kad išlaikytume aukštą paslaugų kokybę ir užtikrintume šimtaprocentinį pasiekiamumą“, – sako Pigu.lt IT vadovas Romas Strabeika.

Jis skaičiuoja, kad esant įprastam lankomumui minutę neveikianti svetainė kompanijai kainuoja 2 tūkstančius eurų. Situacija kardinaliai pasikeičia piko metu, pavyzdžiui, paskelbus akciją ar išsiuntus reklaminius pranešimus – tuomet lankomumo rodikliai ūgteli nuo poros iki 6 ar net 7 kartų. Šie klientų antplūdžiai Pigu.lt veikloje yra ypač svarbūs, todėl svetainę aptarnaujančios sistemos privalo veikti sklandžiai.

Seka milžinų pėdomis

Ramybę IT skyriaus darbuotojams užtikrino 2016-ųjų spalį užbaigtas techninis sprendimas, sudėtingumu prilygstantis pasaulinių milžinų, tokių kaip „eBay“ ar „Amazon“, naudojamoms sistemoms. Serverinių stočių skaičius buvo padidintas iki 27, jos paskirstytos dviejuose „Telia“ duomenų centruose, vienas kurių atitinka „Tier III“ standartus.

Į sinchroniškai veikiančius ir vienas kitą dubliuojančius serverius plaukia paieškų užklausos bei užsakymai iš visų „Pigu“ grupei priklausančių internetinių parduotuvių Baltijos šalyse – lietuviškos Pigu.lt, latvių 220.lv ir estų Kaup24.ee.

Net jei viename duomenų centre įvyktų incidentas ir jis nustotų veikti, sklandų darbą užtikrintų antrasis, ir atvirkščiai. Be to, tokia schema didina kibernetinį saugumą, leidžia sklandžiau atlikti sisteminius atnaujinimus.

Paklaustas, kaip šiuos pokyčius galėjo pajausti ar jais įsitikinti Pigu.lt lankytojai, R. Strabeika tik nusišypso: „Geriausi sprendimai yra tie, kurių vartotojai nepajaučia.“

Debesija suteikia lankstumą

„Eurostat“ duomenimis, Lietuvoje praėjusiais metais internetu yra pirkę tik 38 proc. interneto vartotojų. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje internetu naudojasi apie 70 proc. gyventojų, elektroninės komercijos verslams, ypač smulkiems ir vidutiniams, verslo pradžioje pirmiausia reikia galvoti ne apie techninius sprendimus, o apie klientų pritraukimą ir aptarnavimą.

„Telia“ skaitmeninių kanalų vadovas Tomas Beniušis pateikia keletą patarimų, kurie padės įsukti ir išplėtoti internetinę parduotuvę:

  • Kurdami internetinį verslą pabandykite apskaičiuoti, kiek vartotojų pas jus gali apsilankyti idealiu atveju. Padauginę šį skaičių iš dviejų žinosite, kokių techninių pajėgumų jums reikia.
  • Galvokite apie klientus, rūpinkitės jais, reaguokite į atsiliepimus. Kiekvienas laimingas klientas taps įmonės vizitine kortele, o nelaimingas apie tai gali pranešti dešimtims ar net šimtams savo pažįstamų „Facebook“.
  • Darykite tai, ką mokate geriausiai ir nesistenkite apžioti visko. Serveriai, debesijos paslaugos, mobilusis ir interneto ryšys, darbuotojų kompiuteriai, spausdintuvai, „Office 365“ ir kitos programos – tai tik dalis dalykų, kurie turi veikti sklandžiai, tačiau ne interneto parduotuvės savininkui jais rūpintis. Visą šią rutiną galima perleisti patikimam partneriui, o pačiam dėmesį sutelkti į pagrindinį tikslą, verslo augimą.
  • Su „Telia“ debesijos paslaugomis augančio verslo iššūkiai lengvai įveikiami: pajėgumai automatiškai prisitaiko prie verslo ir lankytojų srauto, o klientas visada moka už tai, ką gauna.