„Jei nejudi į priekį, vadinasi, judi atgal“, – tokio devizo laikosi ateities technologijas kuriantis specialus „Telia“ padalinys „DivisionX“. Jame dirbantys specialistai ieško ir kuria naujus pridėtinę vertę klientams teikiančius verslo modelius. Savo pirmąsias partnerystės kregždes inovacijų komanda pristatė Vilniuje vykusioje konferencijoje „Telia Technology Day“.

Didžiausia pasaulyje transporto paslaugų bendrovė „Uber“ neturi nei vieno automobilio. Apgyvendinimo paslaugų milžinė „Airbnb“ nevaldo jokio nekilnojamojo turto. Visiems mums puikiai pažįstamas „Facebook“ formaliai yra žiniasklaidos kompanija, tačiau ji nekuria jokio turinio. Milijardai žmonių bendrauja naudodamiesi „Facebook Messenger“, „Skype“, „WeChat“ ir kitomis programomis, kurios neturi jokių ryšio linijų ar bazinių stočių.

Tai tik keli pavyzdžiai, kaip technologijos ir nauji verslo modeliai apvertė pasaulį aukštyn kojomis. Ir nors visų jų veikla tiesiogiai priklauso nuo ryšio tiekėjų, didelė dalis operatorių pokyčius stebi iš šono.
„Telia“ nusprendė elgtis kitaip ir pati kuria inovacijas, padeda startuoliams bei į juos investuoja. Visa tai – padalinio „DivisionX“ misija.

„Mes padedame kurti inovacijas už tradicinių „Telia“ verslo ribų, tyrinėdami naujas galimybes įvairiose srityse. Prioritetą teikiame naujoms patirtims ir vertei, kurią „Telia“ galėtų pasiūlyti savo klientams – tiek vartotojų, tiek verslo segmentuose“, – paaiškina „DivisionX“ atstovas Ivo Kukavica, save vadinantis „inovacijų katalizatoriumi“.

Už „DivisionX“ sienų vykstančius dalykus jis vadina magija. Ir nors geriausi magai savo triukų neišduoda, I. Kukavica supažindino lietuvius su keliomis jų sukurtomis inovacijomis bei atskleidė, ko galime tikėtis ateityje.

Dar daugiau vertės vairuotojams

Ar teko girdėti apie „Telia Sense“? Tai paslauga, leidžianti praktiškai bet kokį po 2001-ųjų pagamintą automobilį prijungti prie interneto. Ir tai nėra tik „WiFi“ automobilyje. Kartu su partneriais „Telia“ siūlo įvairias vairuotojams ir keleiviams pridėtinę vertę suteikiančias paslaugas, tokias kaip techninė transporto priemonių priežiūra, automobilių parkingo paslaugos, draudimas, remontas ir kt.

Ši paslauga buvo pristatyta prieš pusantrų metų, tačiau jos partnerių skaičius ir toliau sparčiai auga, ateityje numatoma plėsti jos geografiją. „Telia Sense“ bus siūloma ir Lietuvoje, tačiau I. Kukavica neatskleidė, kada tai nutiks.

Patogi išmaniųjų namų ekosistema

Dar vienas „DivisionX“ kūrinys – išmaniųjų namų ekosistema „Telia Zone“. „Tai yra platforma, kuri leidžia mums kartu su partneriais pasiūlyti specifines paslaugas ar turinį klientams namuose. Paprastas pavyzdys: turinio tiekėjas teikia mokamas paslaugas internetu, kurioms reikalingas prisijungimas. Įprastai kiekvienas šeimos narys turėtų susikurti savo paskyrą, tačiau su „Telia Zone“ jie gali visą turinį pasiekti turėdami vieną paskyrą. Visa tai aktualu ne tik vartotojams namuose, bet ir verslui. Pavyzdžiui, viešbutis savo lankytojams gali pasiūlyti specialų turinį ar papildomas paslaugas internetu“, – pastebi I. Kukavica.

Pagrindinis potencialas – startuoliai

„DivisionX“ atstovas papasakojo ir apie padalinio ateities planus. Šiuo metu jie intensyviai dirba „didelių duomenų“ (angl. Big Data) srityje ir siekia išnaudoti turimus duomenų masyvus. Pavyzdžiui, Švedijoje startavo projektas „Crowd Insights“, kuris padeda transporto paslaugų bendrovėms optimizuoti maršrutus atsižvelgiant į vartotojų judėjimą, kurį „Telia“ gali stebėti pagal savo bazinių stočių duomenis.

„Kokia bus kita ekosistema, mes dar nežinome, bet esame tikri, kad siūlomi produktai ir paslaugos turi būti paremti atvirumu ir partneryste. Dirbame su klientais ir partneriais įvairiose srityse, industrijose, rinkose, kuriame įvairius prototipus, pilotinius projektus. Svarbiausia – bendros problemos ar rinkos poreikiai, kuriuos galime atrasti ir kartu išspręsti“, – sako I. Kukavica.

Daug dėmesio „Telia“ skiria ir startuoliams: įvairiose šalyse, taip pat ir Lietuvoje, veikia įvairios startuolių programos, vyksta mokymai, mentorystė, taip pat kompanija investuoja į jaunus verslus. Pavyzdžiui, ji yra mažasis muzikos platformos „Spotify“ akcininkas.

I. Kukavica pastebėjo, kad Lietuva tampa svarbia žaidėja startuolių rinkoje, todėl „Telia“ įsitraukimas į technologijų parką „Vilnius Tech Park“ yra itin svarbus. Tuo labiau, kad tokios partnerystės yra abipusiai naudingos: „Telia“ turi klientus, sklaidos kanalus, rinkas ir milžinišką patirtį įvairiose srityse, nuo technikos, pardavimų iki žmogiškųjų išteklių – viso to labiausiai ir reikia startuoliams. Tuo metu pradedančiųjų įmonių idėjos ir paslaugos gali suteikti „Telia“ klientams pridėtinę vertę ir atverti naujas verslo galimybes.